کد مطلب:28820 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:103

هیهات که بامداد عدل، با شما آشکار شود!












2769. امام علی علیه السلام - در نكوهش یاران خود -: ای صاحبان دل های پراكنده و جان های ناهماهنگ كه جسم هایتان حاضر، ولی خِردهایتان غایب است! من شما را به حق باز می گردانم و شما همچون رمیدن بز از آوای شیر، از آن می گریزید. هیهات كه بتوانم به یاری شما بامداد عدل را آشكار سازم، یا كجی حق را استوار دارم!

خدایا! خودت می دانی آنچه [ از جنگ و نبرد] از ما سر زد، نه برای كشمكش قدرت بود، نه برای به چنگ آوردن متاع دنیا، بلكه برای آن بود كه آثار و نشانه های دین را به جای خود برگردانیم و در سرزمین های تو اصلاح را آشكار سازیم، تا بندگان مظلوم تو ایمن شوند و حدود تعطیل شده تو برپا و اجرا گردد.

خداوندا! من نخستین كسم كه به حق روی آورد، آن را شنید و پاسخ داد. جز پیامبر خدا هیچ كس در نماز، بر من پیشی نگرفته است.

شما می دانید كه روا نیست عهده دار نوامیس مردم و خون ها و غنایم و احكام و پیشوایی مسلمانان، بخیل باشد تا به مال مردم چشم طمع داشته باشد، و نه نادان باشد، كه با جهل خویش مردم را به گم راهی كشد، و نه جفاكار، كه با جفایش ره بر مردمان ببندد و نه در چرخش دولت ها اهل ستم باشد، كه گروهی را بگیرد و گروهی را وا نهد، و نه رشوه گیرنده در داوری، كه حقوق مردم را از بین ببرد و در برابر حدود الهی بایستد، و نه رها سازنده سنّت پیامبر، كه امّت را به تباهی افكند.[1].









    1. نهج البلاغة: خطبه 131، بحار الأنوار: 36/167/25.